Bedankt kanjers, elke dag opnieuw.

Ja, er wordt veel van jullie gevraagd. Maar dat komt omdat jullie tot zoveel in staat zijn. Jullie zijn veelzijdige mensen met heel veel kwaliteiten. De kerntaak van een leraar is onderwijs verzorgen, kennis doorgeven en vaardigheden aanleren aan onze leerlingen, aan kinderen. Dat is waar jullie voor gekozen hebben, jullie willen werken met kinderen, werken met kinderen en jongeren. 
Maar dit beroep is allang niet meer hetgeen ik net beschreef. Dit beroep vraagt zoveel meer van mensen in het onderwijs. Jullie zijn zo langzamerhand echte allrounders, kameleons en duizendpoten geworden. Het werken beperkt zich niet tot kinderen, maar een groot deel van ons werk omvat ook de omgang en samenwerking met ouders, bestuur, hulpverlening en ander externen. 

Naast de topsport van ’s morgens vroeg tot in de middag, de dagelijkse lesvoorbereidingen, het nakijkwerk, de leerlingenadministratie en de overdracht naar een duo partner, wordt er op veel andere fronten een beroep op jullie gedaan. We willen dat jullie meedenken en meepraten. Meedenken over de visie van de school, de toekomst, het beleid, de uitgaven, de aanschaf van nieuwe leermaterialen en de nascholing. We willen dat jullie je blijven ontwikkelen en blijven professionaliseren. Het is nooit klaar, nooit af en nimmer genoeg. Dat is best pittig! Eigenlijk moeten jullie allemaal experts worden op de verschillende vakgebieden maar ook in de omgang met de leerlingen. Vaak heel divers, met verschillende achtergronden of thuissituaties en ook allemaal anders in wat ze kunnen en nodig hebben. Hoe ga je om met leerlingen die een ondersteuningsvraag hebben, met de verrijking en uitdagende lessen voor meerkunners, met kinderen die werken met een eigen leerlijn, aandachtsproblematiek of met kinderen die een zorgelijke of onstabiele thuissituatie hebben. Niet alles kan, niet alles lukt want soms is het teveel, te complex en te zwaar.

We willen dat jullie goede gesprekken met ouders kunnen voeren, kritische vragen kunnen stellen en goed kunnen reflecteren en dus ook communicatief erg vaardig zijn. Jullie moeten verantwoordelijkheid nemen en flexibel zijn, zeker in deze spannende tijd. Wat doen we veel en wat kunnen we vaak ook veel. En dan komt er een kritische vraag of negatieve feedback binnen. Kun je veel dan is er ook heel veel waar men op kan letten en waar kritiek op valt te geven. Iets wat misschien beter zou kunnen. Natuurlijk als je je hele leven dezelfde houten kralenketting maakt of een wasknijper in elkaar zet dan is er na veel oefening en wat beginnersfouten maken, niet snel een kans op miskleunen. Wat is het dan fijn als een ouder maar ook een collega, gewoon even een opmerking maakt, een mailtje of een berichtje stuurt met een compliment of een bedankje.

“Dan weten we weer waar we het voor doen.”

En wat vinden ouders het belangrijk om te horen waar hun kinderen wel van genieten, wat ze wel kunnen in plaats van waar de achterstand en de hiaten zitten of we ingewikkeld gedrag moeten bespreken. We hebben allemaal behoefte aan een positieve benadering, aan hoop, aan misschien nu nog niet maar straks wel. We doen het samen, gaan er samen voor. Geen hij, geen zij maar wij. Hoe laten we onze eigen problemen en zorgen los als we een dag aan het werk gaan in de groep? Waar ouders en kinderen een ‘rugzakje’ meenemen, een bepaalde vraag of handleiding nodig hebben, hebben we dat zelf vaak ook of misschien onze kinderen. Ook wij kennen de zorgen die de ouders van onze leerlingen kennen. Leren we voldoende, blijven we gezond of hoe moet het als ik of mijn kind niet naar school kan of mag.

Maar mensen probeer ook te relativeren want we hebben ook een heel mooi vak. Wij mogen het verschil maken, zijn van uitermate belang voor de toekomst en in het leven van de kinderen nu. We zijn ook degenen die ‘aan de wieg staan’ van ontwikkeling en groei van kinderen. We mogen kinderen van alles leren, wij leren ze leren, wij genieten van vele ‘muntjes die vallen’, mogen getuige zijn van de overwinningen die kinderen behalen op zichzelf en zien veel kinderen die met zelfvertrouwen de toekomst tegemoet durven gaan. Wij mogen kinderen helpen om goede lezers en rekenaars te worden, de wereld te ontdekken, samen te werken en het heden en besluiten van nu in een goede context te plaatsen. Wij bieden jonge mensen in deze ingewikkelde tijd veiligheid, structuur en mooi betekenisvol onderwijs. Een plek om te zijn en samen met leeftijdsgenootjes te leren, te praten, te onderzoeken en te spelen. Wij kennen als geen ander het belang van samen, van verantwoordelijkheid nemen, van kennis delen en ervoor gaan. Laten wij hier als onderwijs, als schoolteams blijven kijken en werken aan de toekomst. Misschien niet altijd even makkelijk maar zeker nodig want ook zij, onze kinderen en jongeren, ‘verdienen’ het! Bedankt kanjers, speciaal op 5 oktober maar eigenlijk alle dagen van het jaar. Laten we met z’n allen blijven werken aan de toekomst, voor ons maar zeker voor onze kinderen, onze leerlingen.

Karin Donkers, schoolleider, kwartiermaker, leraar

Eén reactie op “Bedankt kanjers, elke dag opnieuw.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.