Onderwijskoppen, een krantenbericht over onderwijs

We kennen het allemaal. Het werkwoord ‘moeten’ is in zo’n kop eigenlijk altijd prominent aanwezig.

Moeten is een woord dat negatief en gebiedend klinkt.
Moeten is een woord dat bij mij de onwil om het anders te doen in zich heeft.
Moeten is een woord om iets te benadrukken wat niet goed gaat.

Als je de krantenkoppen leest, merk je dat één van deze drie ‘verklaringen’ er al snel inzit. En dus ontstaat er een tegenbeweging waarbij de mensen uit het ‘onderwijsveld’ aan elkaar en aan de mensen aan de ‘zijlijn’ willen bewijzen dat het allemaal wel meevalt.
Soms met heftige discussies, maar ook met in mijn ogen een overdreven ‘hang’ naar het uitventen van positivisme over het onderwijs.
Het drijft mensen uit elkaar, terwijl we juist zouden moeten zorgen voor een beroepsgroep die samen op wil werken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Hoe gaan we dat dan doen? Ook daar verschillen we over van mening. We zullen het ook niet eens worden en we zullen altijd weer maatregelen op ons af zien komen waarvan we vinden dat het anders zou moeten of waar we het niet mee eens zijn.
Naar mijn mening moeten we daar niet op wachten. Niet wachten op wat anderen voor ons bedenken. Gewoon beginnen, bij jezelf, je leerlingen, het onderwijsteam en de ouders. Kritisch naar jezelf kijken en naar de dingen die je doet, de lessen die je geeft.

  • Ga met je collega’s in gesprek over waarom we de dingen doen zoals we ze doen.
  • Wat kan er anders bij mij in de groep of op school?
  • Wie kan ons daarbij helpen?
  • Wat zijn belangrijke kernwaarden bij ons op school?
  • Wat hebben we voor afspraken en waarom eigenlijk?
  • Werken we eigenlijk wel voldoende samen?
  • Kunnen we niet veel meer leren van elkaar?
  • Hoe gaan we dat dan doen?
  • Is het welbevinden van al onze leerlingen wel onze gedeelde zorg?
  • Wat voor kansen liggen er om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren?
  • Hoe gaan we als team om met veranderingen en innovaties?
  • Wat zijn energievreters en wat geeft ons energie?
  • Waar zijn we goed in en waar moeten we ons verder in professionaliseren?
  • Hoe kunnen we de kennis die er is mobiliseren en delen met elkaar?
  • Waar liggen onze verantwoordelijkheden en waar onze grenzen?
  • Voelen leerlingen zich bij ons op school veilig en gezien?
  • Zijn ouders bij ons op school partner of kijken we naar ze als ‘bemoeials’?
  • Wat pakken we het eerst aan, met wie en hoe gaan we dat doen?
  • Kunnen we de taken die er zijn goed verdelen?

Hebben we te weinig tijd om het echt met elkaar te hebben over dingen die belangrijk zijn, hoe gaan we dat dan oplossen?

Zo kunnen we natuurlijk nog heel veel vragen bedenken. Het gaat ook niet om de vragen maar om de betekenisvolle dialoog die hierdoor ontstaat. Praten over ons beroep, een mooi vak, het onderwijs. Elkaar bevragen, meningen uitwisselen en samen zoeken naar oplossingen en/of alternatieven om die vervolgens om te zetten in acties en/of verbeterplannen.

Onze acties, omdat wij ze belangrijk vinden om aan te pakken of de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Is het niet zo dat de mooiste en waardevolste vergaderingen die zijn waar het werkelijk over ‘inhoud’ gaat? Praten we niet veel te weinig over hoe we goed uitdagend en betekenisvol onderwijs geven aan onze kinderen?

Hoe ga jij met …. om?
Wie heeft er ervaring met…..?
Ik ben op zoek naar handelingsmogelijkheden om de relatie met …… te verbeteren?

We zijn samen verantwoordelijk en onze leerlingen zijn onze gedeelde zorg. We hebben allemaal dingen waar we goed in zijn, we gaan allemaal ‘bewegen’ en ontwikkelen.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Karin Donkers
Voormalig schoolleider, leraar PO, trainer, coach.
Edublogger / Bloggerscollectief Het Kind
www.kardonsch.nl
www.kardonschtraining.nl

Blog is geschreven voor en verschenen op Onderwijskoppen. Een initiatief van Lizette Mijland. Bij het lezen van de naam van deze website, en het bijbehorende Twitteraccount, associeerde ik deze meteen met krantenkoppen over onderwijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *