Rood de kleur van…..

  
BlimageNL een initiatief/uitdaging van Frans Droog, voorgedragen door Karin Winters en gekozen voor de rode Hibiscus. Een laatbloeier en net even anders dan anderen. Maar rood, de kleur van.…

Rood de kleur van passie, van actie en van energie. Rood is de kleur die het meeste effect heeft op mensen. Het is niet voor niets dat de kleur rood wordt geassocieerd met liefde, maar ook met gevaar. Rood is een kleur die niet iedereen kan dragen. Gewoon omdat je weet dat je opvalt en dat de blikken op je gericht zullen zijn.

Maar rood is meer, rood staat ook voor fouten. Rode strepen door de gegeven antwoorden. Of de rode cijfertje die een tekort aan saldo aanduiden. Rood als de kleur van de tango en de hoge hakken. Voor verleiding maar ook voor het bloedvergieten in oorlogsgebieden. Eigenlijk staat rood voor alles wat mooi en lelijk is, wat lief en gemeen is. Alles waar de aandacht op gevestigd dient te worden, in positieve en negatieve zin. Een zogenaamde allround kleur, waar geen duidelijke associatie bij te geven is of eigenlijk juist wel maar die is voor iedereen anders. Men ervaart de kleur anders, ziet de kleur anders en geeft er een andere betekenis aan.

 
Het onderwijs is net als de kleur rood. Doordrenkt van verschillen in visie, populatie, resultaten, innovatie maar ook zorg. Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel smaken en zoveel verschillen. Er is immers niet ‘één weg die naar Rome’ leidt. Eén oplossing voor alle vraagstukken. Eén type onderwijs geschikt voor alle kinderen. En op de meeste levensvragen niet één antwoord. 

Laten we dus ophouden om te doen alsof er maar één type onderwijs bestaansrecht heeft of juist niet. Ophouden om meteen korte metten te maken als iemand een idee lanceert, een innovatie inzet of een onderwijsconcept aanprijst. Ook het onderwijs kan op vele manieren ‘goed’ zijn, kan op veel manieren omgaan met innovatie, uitdagingen of veranderingen. Waar de één het accent legt op talentontwikkeling, legt de ander het accent op ‘makermovement’ in het onderwijs. Aan het werk met 21st Century skills of is een voorstander van de school voor hoofd, hart en handen. We zijn als de kleur rood. We hebben traditionele scholen, methodische scholen, Steve Jobscholen, Vrije scholen, Jenaplan scholen, Montessori scholen, Ontwikkelingsgerichte scholen, Ervaringsgerichte scholen, Dalton scholen, scholen voor hoogbegaafden, scholen voor………, noem maar op. We hebben een vrije schoolkeuze en dat betekent dat iedereen de vrije keus heeft om de school voor haar kinderen te kiezen. Wat past, wat denkt te passen of aanspreekt. Laten we zorgen dat die keus er ook daadwerkelijk is voor alle kinderen zodat we niet langer te maken hebben met ‘thuiszitters’ of ‘dropouts’. 

Laten we dus stoppen met elkaar ‘de les’ te lezen en starten met te leren van elkaar. Laten we accepteren dat we allemaal anders zijn. Een ander tempo hebben van ontwikkelen. Waar de één voorop loopt, uit gaat proberen omdat het misschien sneller kansen ziet, een ‘vroegbloeier’ is. Zal de ander wat meer afwachtend zijn, voor laten gaan en voor wat meer voor behoudendheid kiezen, een ‘laatbloeier’ dus.

Zolang het maar met passie, liefde, energie en betrokkenheid gebeurt. De positieve kant van de kleur rood. Met maar één doel goed, uitdagend en betekenisvol onderwijs voor onze kinderen. 

Karin Donkers

Edublogger en lid van het Bloggerscollectief HetKind

Mijn uitdaging gaat naar Edith van Monfort met haar blog Edith Blogt , Roeline Jochemse en Lizette Mijland allebei bloggers op Onderwijswijven. Zij mogen met de onderstaande foto’s aan de slag. Veel succes meiden.

   
   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.