Ik moest even slikken toen het verzoek kwam. Waarom nu en waarom ik?
Een te grote mond op Twitter? Ik kon me niet herinneren dat ik me zo expliciet over de Taal – of Tekentoets had uitgelaten. Als het verzoek van CITO was gekomen, kon ik het me nog voorstellen, maar dat was niet het geval.
Er is al enige tijd veel gedoe over deze toetsen en er werd nu een testgroep gezocht van mensen die in een Pilot wilden stappen. Wij, als Onderwijswijven, zouden een mooie afspiegeling zijn. Het ging hier immers om vrouwen van verschillende leeftijden en achtergrond, maar wel allemaal werkzaam binnen het onderwijs.
Natuurlijk is er even onderling overleg geweest. Zullen we of zullen we niet? Wat nou als we zakken en wat zegt het als we slagen? Maar omdat wij niet wars zijn van een beetje uitdaging en natuurlijk ook wel nieuwsgierig waren naar het verloop, hebben we positief gereageerd. De toets werd afgenomen op onze jaarlijkse bijeenkomst van ‘Onderwijswijven’ onder streng toezicht.
En vanmiddag was het dan zover! Een grote witte enveloppe in mijn wat geroeste roestvrijstalen brievenbus. Met bibberende handjes scheurde ik hem open. En ja hoor, het certificaat was binnen. Ik was geslaagd voor beide toetsen of zoals het certificaat zegt:
Uitgereikt aan Karin Donkers voor de succesvolle deelname aan de Taal – en Rekentoets.
Ik kan niet anders zeggen dat ik opgelucht ben en eigenlijk ook steeds meer overtuigd van het belang van deze toetsen. Uiteindelijk willen we toch goed gekwalificeerde leraren en dan moet de basis goed zijn.
Er wordt nu gewerkt aan een positief advies om deze toets samen te laten vallen met de (verwachte) verplichte registratie in het lerarenregister. Een soort professionaliseringsvoorwaarde voor iedereen die als leraar werkzaam is in het onderwijs. Toelating tot het register zal dus gekoppeld zijn aan een positieve uitslag van een taal- en rekentoets.
Karin Donkers
Edublogger/Bloggerscollectief HetKind
En natuurlijk was het een 1 april grap! Lees hier hoe en waarom.
Eén reactie op “Onderwijswijven in Pilot Taal – en Rekentoets ”