Betekenisvol onderwijs. Dat klinkt mooi en dat is het ook

We hebben de afgelopen weken weer ervaren hoe. En gelukkig niet ver van huis maar in de school waar wij onderwijs mogen verzorgen aan 45 leerlingen verdeeld over een onderbouw-, een middenbouw- en een bovenbouwgroep. Een groeischool in een nieuwe wijk in Alkmaar Vroonermeer. De afgelopen weken hebben we gewerkt aan het thema ‘leeftijdsmuseum’ in de onderbouw, ‘oudhollandse spelletjes’ in de middenbouw en ‘uitvindingen’ in de bovenbouw.  Drie verschillende thema’s met een gezamenlijk afsluiting ‘Kom in de klas’ met een museum en presentaties voor ouders en belangstellenden.

Thema ‘het leeftijdsmuseum’
Zo werkten ze in de onderbouw aan ‘het leeftijdsmuseum’ en maakten de kleuters hun eigen museumdoos met voorwerpen die kenmerkend waren voor hun leven, hun hobby’s, eigen talenten en samenstelling van hun familie.
Wie ben ik, wie zijn wij en wat weten we van elkaar.Ze richtten een eigen museum in en leerden wat een museum eigenlijk precies was en welke mensen er werkten. De rollen kwamen tijdens hun spel in de huishoek en het museum weer aan de orde. De bewoners van de huishoek werden rondgeleid en het museum. Maar natuurlijk moetsen er eerst kaartjes worden gekocht en verkocht en ‘kijken’ mag in een museum alleen met je ogen en niet met je handen. De verhalen, de tekeningen, het ik-paspoort, verschillende werkjes en foto’s werden in een ‘lapbook’ gepresenteerd. Tijdens de afsluiting konden de kleuters aan hun ouders vertellen waar ze aan gewerkt hadden. Natuurlijk werd het grote opgebouwde museum ook officieel geopend en konden de leerlingen samen met hun ouders kijken naar alle museumdozen, kunutselwerken van kosteloos materiaal, schilderijen en lapbooks. 

          

Thema ‘oudhollandse spelletjes’
In de middenbouw, groep 3-4-5 werkten de leerlingen aan hun eigen tijdlijn met verschillend foto’s van baby tot …. Welke ontwikkeling maak je door en wat en wanneer is iets geschiedenis. Er werden allerlei spulletjes van vroeger verzameld  en oudhollandse spelletjes gespeeld met elkaar. Ze schreven met een echte kroontjespen, naaiden hun eigen knikkerzak, richtten een klein speelgoedmuseum in en maakten een echt werkende tol van papier en cocktailprikkers. Er werden verhalen geschreven, teksten gelezen, nieuwe woorden geleerd en er werd geluisterd naar geschiedenisverhalen. Wat een ontdekking om te merken hoe snel dingen verouderen en veranderen maar ook te weten waar luxe dingen vroeger hun oorsprong vonden. Om helemaal echt te weten over hoe en wat vroeger werden er interviews afgenomen door de leerlingen met hun opa’s en oma’s. Door dicht bij de belevingswereld van kinderen te blijven en van daaruit naar vroeger en nu te kijken, begrijpen kinderen beter waar dingen over gaan en raken ze nieuwsgierig.

      

Thema ‘uitvindingen’
 ‘De nieuwsgierigheid naar nieuwe dingen kwam helemaal  tot uiting in de bovenbouw, groep 6-7-8 bij het thema ‘uitvindingen’. Hoe ontstaan uitvindingen eigenlijk en hoe komen we aan nieuwe ideeën.  Hoe werkt dit eigenlijk in ons hoofd? Welke uitvinders kennen we allemaal en wat hebben die eigenlijk uitgevonden? Als wij nou zelf iets zouden uit mogen of kunnen vinden, wat zou dat dan zijn? En komen uitvindingen altijd in een keer tot stand of moeten we ook oefenen en steeds nieuwe ontwerpen maken? Leiden proefjes ook tot nieuwe dingen? Onderzoekvragen werden opgesteld en internet of informatieboeken als bron gebruikt. De gevonden informatie werd verwerkt in de kaartjes bij de attributen op de thema tafel. Kinderen leerden werken vanuit een schets naar een portret van een bekende uitvinder, schreven verhalen en tekenden over hun eigen uitvinding. Ze doken de geschiedenis in om te lezen en luisterden naar verhalen over uitvinders en uitvindingen. In welke eeuw leefden ze en wat waren echt belangrijke uitvindigen. Ze schreven zelf een brief aan musea om te kijken of ze ook welkom waren zonder budget. Een kleine school vraagt immers om creatief omgaan met de geringe budgetten die er zijn. Zeker als je als slogan hanteert;
Onderwijs beperkt zich niet tot de vier muren van een klaslokaal.
De brief werd een succes want we mochten op excursie naar het Stedelijk Museum en natuurlijk kwam de deelname aan de
 Pet Events ook op het juiste moment.

      

Thema afsluiting
En toen was het zover. Op woensdag 16 oktober meteen om 8.30 uur stonden de leerlingen klaar om hun ouders, grootouders en andere belangstellenden te ontvangen in hun groep en in de centrale ruimte. De lokalen waren omgetoverd tot ware musea. De ouders van de leerlingen werden ontvangen en welkom geheten met een prachtig lied en vervolgens allemaal rondgeleid. De leerlingen vertelden over hetgeen ze gedaan en geleerd hadden. Van elk kind was een ouder of andere betrokkene om te luisteren naar de mooie enthousiaste verhalen. In de middenbouw mochten de ouders netjes op de bel wachten alvorens ze het lokaal konden binnengaan. Twee meesters en een juf heetten hen welkom en ouders mochten in de schoolbanken plaatsnemen. Ze kregen les van hun eigen leerlingen over het thema en in de pauze speelden ze samen met de andere kinderen in de klas oudhollandse spelletjes als; sjoelen, fles poepen, knikkeren, Mens erger je niet, Ganzenbord en tollen.

Beneden bij de kleuters werden de ouders in de groep ontvangen om vervolgens samen met de kinderen naar de centrale ruimte te gaan om de officiële openingshandeling van hun museum uit te voeren. Er werd een heus lintje doorgeknipt en ouders en kinderen vervolgden hun weg door het museum. In de kleutergroep liep gelijktijdig in de gemaakte ‘filmroom’ een presentatie over de verschillende activiteiten met uitleg, filmpjes en foto’s over het thema.

Om 8.30 uur ’s morgens bijna alle ouders van je leerlingen mogen ontvangen, zegt iets over je onderwijs, het enthousiasme en de betrokkenheid van leerlingen, ouders en leraren. Waar een (nog) kleine school groots in kan zijn. Wat een succes, wat een mooie thema’s en wat een prachtig compliment voor iedereen.

Mooi betekenisvol onderwijs, dat dus!
Daar gaan we voor op de Openbare Vroonermeerschool.

Karin Donkers, Schoolleider

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.