Wanneer luisteren
om te reageren
overgaat in luisteren
om te begrijpen
ontstaat er
echt contact.
Bron: internet
De grootste gave van een mens is luisteren en dat geldt zeker voor professionals in het onderwijs. Luisteren en niet praten. Luisteren om een ander te laten vertellen. Weten wat de ander bezighoudt, weten wat de ander drijft, weten wat de ander heeft geleerd. Als je luistert en echt geïnteresseerd bent in de ander, zul je weten en leren wat de ander nodig heeft. Luisteren om de ander te laten groeien en niet om meteen van repliek te dienen. Het is niet altijd makkelijk om in een wereld vol met beelden, meningen, oordelen en impulsen de rust te nemen om te luisteren. Toch kennen we allemaal het gevoel van echt ‘gehoord’ worden. Een ander die echt geïnteresseerd is in wat je te vertellen hebt. Luisteren om de essentie van waar het om gaat in het onderwijs, in de wereld, in ons leven te kunnen begrijpen. De betekenisvolle dialoog die dan volgt is er niet om de ander te overtuigen van ons gelijk, maar om samen op weg te gaan naar … of oplossingen te vinden voor…
Karin Donkers
Tot 1-8-2015 10 jaar schoolleider basisschool voor OntwikkelingsGericht Onderwijs. Schoolleider (interim) ZZP-er, trainer en adviseur nauw betrokken bij onderwijs. k.donkers@kardonsch.nl; @Kardonsch; www.kardonsch.nl