Brutale vragen

IMG_1790.JPG

1. Beschrijf jezelf eens in steekwoorden
Kameleon
Denker/doener
Fel/adrem
Mensenmens
Teamspeler
Ga maar doen, ga maar proberen.

2. Wat doe je in de werkweek?
Ik ben schoolleider op een school voor OntwikkelingsGericht Onderwijs, ICT Ambassadeur voor de Stichting RONDUIT voor onderwijs en lid van de Stuurgroep implementatie VLCBirdy, belast met de uitrol van een sociale digitale leeromgeving voor het basisonderwijs. Een onderwijsmens nieuwsgierig naar nieuwe dingen en werk graag samen.

3. Wat doe je in het weekend?
Relaxen, leven zonder tijd en het liefst zonder verplichtingen. Op de bank neerploffen met mijn Ipad of kijken naar een goede Scandinavische detective. Bij mooi weer lekker fietsen, slenteren door de stad, terras hangen met vriendinnen of een boek en me verbazen over de diversiteit aan mensen. En bloggen.

4. Waar ben je trots op in je werk?
Ik ben trots op het feit dat we en dan bedoel ik, mijn team en ik, ondanks de zucht naar alles willen toetsen en meten, nog steeds mooi en betekenisvol onderwijs mogen en kunnen geven. Onderwijs waarbij in de onderbouw spelactiviteiten als uitgangspunt voor leren zijn en in de bovenbouw onderzoeksactiviteiten. Onderwijs met ruimte voor de vragen van kinderen.

5. Wat mogen ze morgen afschaffen?
De zucht naar alles met elkaar willen vergelijken, willen meten en willen benchmarken. Iedereen en alles langs dezelfde lat willen leggen.

6. Als je minister van OC&W zou zijn, wat zou je dan NU veranderen?
Ik weet niet wat ik NU zou willen veranderen. Ik geloof wel in draagvlak creëren en me laten voorlichten door de mensen uit de praktijk. Ik zou een denktank willen samenstellen waar we samen een stappenplan zouden ontwikkelen om de leerkracht zijn/haar beroep weer terug te geven. Meer vrijheid van handelen, eigen keuzes kunnen maken en onderwijs mogen geven vanuit vertrouwen ipv uit wantrouwen. We zijn doorgeschoten in het controleren en verantwoording af leggen.

7. Wat zou je doen met een zak geld?
Dat is natuurlijk erg afhankelijk van de grootte van die zak. Maar ik neem aan dat het een zak geld is van enorme omvang te gebruiken om het onderwijs te verrijken en leeromgevingen aantrekkelijker en uitdagender te maken. Ik heb tot twee keer een ‘droomschool’ mogen creëren in gedachten. De eerste keer was tijdens mijn schoolleidersopleiding en de tweede keer tijdens een traject bij Innofun ‘out of the box sessie’. Uiteindelijke werd het een school bestaande uit allerlei torens die met elkaar verbonden werden. Verbonden met touwladders, roltrappen, lopende banden, lianen en skeelerbanen etc. In elke toren werden leeromgevingen gecreëerd met verschillende items uit het onderwijs. Natuur, techniek, informatica, meditatie, beweging, cultuur, bibliotheek, spel en wat je maar kunt bedenken. Het schoolplein als hart van het gebouw met daarom heen sportvelden, een schooltuin, werkplaatsen, een kinderboerderij en noem maar op. Ik zou de scholen omvormen tot een plek waar kinderen met en van elkaar kan leren en door overal mee in aanraking te komen zelf talenten en leervoorkeuren leren ontwikkelen.

8. Digibeet of digivaardig?
Digivaardig. Maar ik heb geen idee of ik me zo mag en kan noemen. Ik ben iemand van opzoeken, uitproberen en gebruiken. Dat geldt zowel privé als op school. We kijken wel waar we tegen aanlopen en lossen het dan op. Kansen zien en niet altijd alleen maar bedreigingen.

9. Meest gebruikte app of programma?
Twitter, iMovie, Phonto en Instacollege
Twitter is de absolute winnaar.

10. Heb je een bekwaamheidsdossier/Portfolio?
Nee die heb ik niet. Ik ben sowieso heel slecht in het ‘bijhouden’ van mijn eigen administratie. Ik geloof er niet zo in dat een portfolio ontwikkeling van mensen zou stimuleren. Ik geloof veel meer in intrinsieke motivatie ipv van ‘opgelegde’ registers en portfolio’s. Daarnaast ben ik van mening dat het bijwonen van een training of congres je geen betere leerkracht of schoolleider hoeft te maken. Het gaat om wat je er mee doet, hoe je het inzet. Ik kent tal van schoolleiders en leerkrachten die vast heel goed onderlegd zijn en een uitgebreid portfolio hebben maar in de praktijk ‘de plank’ volledig misslaan. Het leren van elkaar, goede feedback en delen van ‘good practice’ is in mijn ogen veel waard maar vaak niet aantoonbaar voor een register of op te nemen in een portfolio.

11. Wat is de laatst gevolgde training/cursus?
Als schoolleider ben ik van mening dat wat je leerkrachten leren, je als schoolleider ook op zijn minst moet volgen of sterker nog moet kunnen en kennen. Ik ben toen onze school een samenwerking aanging met CSSBreda om de VLCBirdy (een sociale digitale leeromgeving voor het PO) verder te ontwikkelen, meteen zelf de training voor manager, moderator en vervolgens VLCBirdy expert gaan doen.

12. Wat is je grootste succes?
Een optimistisch hardwerkend en van veel dingen genietend mens blijven na het overlijden van ‘de liefde van mijn leven’ in 2010.

13. Wat is je grootste uitglijder?
Geen idee, ik maak ze elke dag, soms bewust en soms onopgemerkt door mezelf of door anderen. Leven met vallen en opstaan en fouten zijn nodig voor ‘beweging en ontwikkeling’.

IMG_1788.PNG

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.