Een leraar, een duizendpoot. We zijn niet te beroerd om te schrijven en te benoemen wat er allemaal mis zou zijn in het onderwijs. Wat er allemaal niet deugt aan leraren. Maar wat vinden we dan goede leraren en hoe denken leerlingen en ouders hier over? Wat vinden leraren zelf belangrijke eigenschappen? Een zoektocht op internet leverde een flinke rij eigenschappen, competenties en kenmerken op. Natuurlijk niet compleet en een rij de nooit korter wordt, alleen maar langer.
En dat zouden we allemaal terug moeten ‘zien’ in een persoon, de leraar. Nou ik geeft het je te doen. En toch staan er dagelijks mensen voor de klas die onderwijs geven aan onze kinderen. Ze doen hun best om in ieder geval zoveel mogelijk van deze eigenschappen in te zetten.
Het is een mooi beroep en gelukkig voor velen nog steeds een echte uitdaging. Laten we ze daarom zo af en toe eens in het zonnetje zetten, een compliment geven. Ze verdienen het.
* Is makkelijk toegankelijk en beschikbaar
* Moet goed kunnen luisteren
* Kan zich inleven in de (denk)wereld van de leerlingen
* Heeft oog voor elk kind
* Toont medeleven/medewerking als iemand problemen heeft
* Werkt oplossingsgericht
* Is in staat om een goede interactie tot stand te brengen
* Illustreert zijn/haar lessen met ‘mooie’ voorbeelden
* Heeft een goede kennis van zaken
* Is betrouwbaar en integer
* Heeft interesse in de persoon achter de leerling
* Moet de aandacht tussen leerlingen kunnen verdelen
* Moet veel geduld hebben
* Heeft een gezonde dosis humor
* Beschikt over mensenkennis
* Kan goed uitleg geven
* Staat optimistisch in het leven
* Biedt zonodig een luisterend oor
* Heeft een frisse adem
* Zal gemaakte beloftes houden
* Zorgt dat leerlingen hun talenten kunnen ontwikkelen
* Staat open voor ideeën en vragen van leerlingen
* Kan goed en enthousiast lesgeven.
* Is streng maar rechtvaardig
* Toont respect en zegt het ook als het goed is
* Brengt een groep dichter bij elkaar.
* Maakt geen onderscheid, discrimineert niet
* Kan tegen kritiek en gaat daarover in gesprek
* Doet op school meer dan lesgeven alleen.
* Maakt goede afspraken over toetsen en taken
* Kan mooi en spannend voorlezen
* Heeft hart voor het kind, de ouder, de lessen en de school
* Laat leerlingen zelf nadenken en onderzoeken
* Is flexibel en kan snel op ‘dingen’ inspringen
* Is iemand die kinderen kan stimuleren en niet snel laat opgeven
* Zorgt voor een grote betrokkenheid van leerlingen
* Kan leerlingen motiveren en uitdagen
* Observeert goed en helpt leerlingen met leren leren
* Creëert een betekenisvol leerstofaanbod
* Kan een rijke uitdagende leeromgeving maken
* Is verantwoordelijk voor en werkt aan zijn/haar eigen professionalisering
* inspireert en faciliteert
Karin Donkers schoolleider op een
Edublogger en lid van het Bloggerscollectief
Twitter; @kardonsch
Welke eigenschappen zou een leraar moeten hebben? Als we dit willen benoemen vanuit de persoonlijkheid, vaardigheden, capaciteiten, houding etc. krijg je een hele lijst. Zelf zou ik graag vanuit de deugdethiek (waarden) hiernaar willen kijken. Meer aandacht voor de vorming van de docent/mentor. Vanuit welke deugden/waarden handelt een ‘goede’ docent/mentor. Dit kan een belangrijke leidraad zijn voor goed docentschap. Groet Janny