En dus is er een ouder die zegt: “Maar waarom dan nog niet een certificaat ‘Gezonde school’ aangevraagd?” Ik ben niet van de labels, prijzen en certificaten. Ik antwoord dat dit nou niet het eerste is wat je doet als je een school aan het opstarten bent. We hebben al tijd tekort en er zijn echt andere dingen die voorrang hebben. “Ja maar het kost jullie geen moeite want jullie doen ook echt wat jullie zeggen. Je hebt de afspraken over de gezonde school m.b.t. voeding al beschreven net als dat dit is verankerd in de activiteiten die jullie samen met de leerlingen uitwerken. Er wordt alleen fruit, groente en een gezonde lunch genuttigd. Jullie drinken alleen water en hebben duidelijke afspraken over traktaties. Binnen het thematisch onderwijs besteden jullie structureel aandacht aan voeding, gezondheid, sport en bewegen. Doe het maar gewoon.”
Zo gezegd, zo gedaan en dus vroegen we ons certificaat aan. En inderdaad zonder al te veel moeite wordt het thema ‘Voeding’ van de Gezonde School toegekend. Een mooi bordje verschijnt naast mijn kantoor en een bericht in de nieuwsbrief. We blijven dus gewoon doen wat we altijd al deden.
Een jaar gaat voorbij als ik attent gemaakt word op het thema ‘Natuur en milieu’. Hoe kan het ook anders als je als kernprincipes groen, gezond, duurzaam en toekomstbestendig hanteert op je mooie school. En inderdaad we hebben met dikke letters op de website staan ‘Onderwijs dat zich niet laat beperken door de vier muren van een klaslokaal’.
We werken twee thema’s per jaar uit die te maken hebben met de natuur, zetten in op een groen schoolplein bij de nieuwbouw, zaaien en planten jaarlijks en doen samen met de leerlingen onderzoek naar alles wat groeit en bloeit. We scheiden afval, we kopen veel bij kringloopwinkels, gaan zoveel mogelijk lopend, op de fiets of met openbaar vervoer naar excursies. We zorgen met de leerlingen voor een schone omgeving en leren kinderen dat we samen verantwoordelijkheid zijn. Dus wie weet, komen we ook in aanmerking voor dit certificaat en kost het ook niet al teveel moeite.
Maar hier kwam een extra moeilijkheid bij en dat betrof de ventilatie. We weten dat onze tijdelijke voorziening voor de kleuters niet heel erg succesvol is op het gebied van goede ventilatie en ook het gebouw waar we inwonen tot de nieuwbouw opgeleverd wordt laat te wensen over. Maar gelukkig heeft een goede ventilatie heel veel met gedrag te maken. Op tijd ramen open en kachel laag. Regelmatig lekker buiten spelen en werken met de leerlingen. En hetzelfde geldt hoe om te gaan met warmte in de zomer. Ventilatie staat tijdens deze pandemie hoog op de agenda en het bijbehorende gedrag van leerlingen en leerkrachten ook. We begrijpen steeds beter hoe belangrijk dit is. Een meting laat zien dat dit op voldoende niveau is, net als de plannen en de borging van de andere activiteiten rondom het thema ‘Natuur en milieu’.
En dus gaan we er opnieuw voor, volgen we de scholing, vullen we de vragenlijst in en uploaden we onze informatie bij ‘Mijn gezonde school’. En ja hoor. Opnieuw mogen we ons de trotse eigenaar noemen van een certificaat ‘Gezonde school’ en dit keer het thema ‘Natuur en milieu’.
Van harte gefeliciteerd Openbare Vroonermeerschool in Alkmaar