Kennis ophalen en op onderzoek in de Schoorlse Duinen

Op De Vroonermeerschool in Alkmaar vinden we natuuronderwijs uitermate belangrijk. Hoe mooi is het dat we voor elke groep dit schooljaar 2 natuurdagen kunnen organiseren o.l.v. van een natuurgids in de Schoolse duinen. Dat is natuurlijk een unieke kans om een thema over het bos en de duinen in elke groep verder uit te werken. De leerkrachten prikten in oktober/november zelf een dag dat ze op pad gingen met hun groep. Er ging zelfs een groep o.l.v. Patricia van Lieshout, een echte boswachter, op onderzoek.  
De ene leerkracht zag deze excursie als mooie startactiviteit en de ander plande de dag ergens na zo’n 3 weken. Dit gaf dan de mogelijkheid om vooraf echte onderzoeksvragen te formuleren of een interview voor te bereiden met de boswachter. Weer of geen weer, de leerlingen gingen gekleed in warme kleren en met goede schoenen of laarzen op pad.
Wat een prachtige ervaring en wat kunnen kinderen veel informatie tot zich nemen. In alle groepen is men met verschillende doelen aan het werk gegaan en zijn er diverse activiteiten uitgewerkt en ervaringen opgedaan. 
De ouders van onze leerlingen worden natuurlijk op de hoogte gehouden van dat wat we binnen het thema aan het uitwerken, verwerken, lezen en aan het onderzoeken zijn. Een aantal voorbeelden zijn hieronder te vinden.

De paddenstoelen
Aan de hand van een paddenstoelen zoekkaart weten we nu ook dat er dus heel veel verschillende paddenstoelen zijn. De volgende paddenstoelen zijn we tijdens onze wandeling door het bos tegengekomen:
– de aardappelbovist
– het elfenbankje
– het zwavelkopje
– de gewone krulzoom
– de paarse ridderzwam
– de aardappelbovist
– de houtknotszwam
– de vliegenzwam

Egelhuisje maken
De kinderen kregen de opdracht om een winterslaaphuisje voor de egel te maken. Ze keken om hen heen en maakten van grote en kleine takken, mos en bladeren verschillende huisjes voor de egel.

Geluiden in het bos
De kinderen zaten tegen een boom. De handen werden geplaatst achter hun oren. Iedereen was stil. De kinderen ervoeren de stilte in het bos… of toch niet? Wat hoor je eigenlijk allemaal in het bos als iedereen stil is?

Bostaart maken
Met grote takken hebben we een vierkante bostaart gemaakt. De kinderen verzamelden allemaal bladeren, takken, besjes, dennenappels etc. Ze versierden de taart. Toen de taart was versierd, speelden we het spelletje: maak de vos niet wakker. Er lag een vos (een kind) te slapen bij de taart en de eekhoorntjes (de andere kinderen) probeerden stiekem te snoepen van de overheerlijke taart, maar pas op dat de vos niet wakker wordt.

Foto’s maken
Tijdens alle activiteiten zijn er foto’s gemaakt met de iPad. De kinderen hebben om de beurt foto’s gemaakt. Terug in de klas werden deze foto’s natuurlijk bekeken en de oudste kleuters gingen aan de slag met deze foto’s. Ze hebben een poster gemaakt in de app Pages. Allerlei vaardigheden kwamen aan bod. Denk aan teksten typen, foto’s toevoegen, kleuren aanpassen en nog veel meer.

Bewegen en bouwen
Samen beklommen we de lange trap naar het hoogste duin en daar bespraken we alles wat zagen. Eenmaal weer beneden mochten we hutten bouwen op een openplek in het bos. De takken werden naar onze plek gesleept en we gingen overleggen hoe we het gingen aanpakken.

Rollenspel en meer
In de kleutergroep wordt besloten dat van de huishoek een boshuisje gemaakt moest worden. Er wordt geschilderd en getimmerd om rondom bomen neer te zetten. De kleuters vinden het gemis van een bezoekerscentrum geen probleem. Van een grote poppenkast wordt een eigen informatiepunt gemaakt en worden bezoekers ingewijd in het bos- en duinleven. Spannende verhalen over heksen worden aan elkaar verteld en al snel is er een huisje van de heks in de gang waar met allerlei natuurmaterialen, zoals eikels, kastanjes, steentjes en stokjes, reken- en telactiviteiten die uiteindelijk leiden tot een bijna ‘echte’ heksensoep volgens recept bereid.

Dierenrijk
In de bovenbouw werd het dierenrijk verder uitgewerkt en onderzocht. De leerlingen leren over verschillen en overeenkomsten van Eencellige organismen, Meercellige organismen, Sponzen, Holtedieren of neteldieren , Wormen, Weekdieren, Stekelhuidigen, Geleedpotigen en Gewervelden. Ze maken een 3D mixed media schilderij van opgedane kennis, doen een quiz om hun kennis te testen en werken Denksleutels over verschillende onderwerpen.

Onderzoeksvragen
We zitten nog volop in het thema, maar we hebben al zoveel mooie kansen ervaren en betekenisvolle activiteiten uitgewerkt. Wat te denken van de onderzoeksvragen in de kleutergroep. We hebben besproken en afgekruist wat we wilden leren. Zo hebben we de eekhoorn gehad en deze week hebben we veel over de beer geleerd. Zo weten we dat een beer vis eet, noten, wortels en knollen. Ze wegen 300 kilo en kunnen goed zwemmen. Ze wonen in het bos en als het donker is gaan ze dieper het bos in. Ook over de egel hebben we al veel geleerd. Ze komen overal voor in Nederland. Ze kunnen zich in 3 tellen oprollen en hebben wel 8000 stekels.

Woordweb en informatie zoeken
Vorige week hebben wij een woordweb gemaakt van wat wij allemaal al weten over paddenstoelen, een zoekkaart bekeken met verschillende paddenstoelen, uit welke onderdelen bestaat een paddenstoel en de levenscyclus van een paddenstoel bekeken.
De kinderen werkten in tweetallen en zochten van de zoekkaart een paddenstoel uit om op het internet meer informatie over te zoeken. Hoe ziet de paddenstoel eruit, waar groeit hij, is hij eetbaar en zijn er nog andere dingen die je kunt ontdekken. Daar hebben de tweetallen een poster van gemaakt! Een goede samenwerking was hiervoor essentieel! Super knap gedaan! Het zijn prachtige posters geworden!

Bedankt Gemeente Alkmaar voor de subsidie van 2500 EUR, alle vrijwilligers van Natuurwijs en Boswachter Patricia van Lieshout voor de inhoud en begeleiding van deze dag, Staatsbosbeheer Schoorlse duinen, ouders voor de het vervoer en begeleiding, leerlingen voor hun betrokkenheid, enthousiasme en motivatie en team Vroonermeerschool die weer prachtig betekenisvol onderwijs “maakte’. We ronden deze week het mooie thema

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.