Leren door te doen

Leren door te doen,
leren door te spelen,
leren door te ervaren,
leren door te onderzoeken,
leren door te vragen,
leren door te voorspellen,
leren door te filosoferen,
leren door te fantaseren.

Leren door te leren van antwoorden die we zelf geven, zelf ontdekken of horen van anderen. Leren van en met elkaar. Ik denk dat dat voor ons de meest aantrekkelijke vorm van onderwijs is. Samen met leerlingen op zoek naar antwoorden op vragen over onderwerpen die door aantrekkelijke startactiviteiten, nieuwsgierigheid hebben gewekt. Leerlingen die over een onderwerp meer willen weten, erover willen praten, werken, spelen en creëren.

Thematisch onderwijs aangeboden binnen betekenisvolle activiteiten. Onderwijs met ruimte voor “eigen” vragen en onderzoek waarbij de leerling eigenaar is van haar/zijn eigen leerproces. Materialen mogen op verschillende manieren worden ingezet. Er is ruimte voor een eigen invulling en fantasie.

leren door te doen

De buitenwereld is geen wereld buiten de school. We halen de wereld in de school.

Als we het hebben over afval dan gaan we op bezoek bij een huisvuilcentrale, kijken we naar de verwerking van het afval, leren we over de kringloop van boodschap tot “nutteloze” verpakking, fantaseren we over nieuwe producten, maken we kunst van afval en gaan we de wijk in om te kijken wat “de mens” weggooit, om vervolgens de inhoud van onze vuilniszakken te onderwerpen aan een kritisch oog.

Het Thema “het zwembad” is geen verhaaltje uit een methode waar we wat uitgebreider aandacht aan besteden. Vanuit de ervaringen van onze kinderen en interessante startactiviteiten gaan we samen met de leerlingen kijken naar wat we al weten en wat we willen weten. Bedenken we oplossingen voor “problemen” die we tegen komen. Een winkel in de klas is natuurlijk niet zo moeilijk, maar een zwembad. Starten we met het maken van een ontwerp, bouwen we een “levensecht” zwembad in de hal van de school, gaan we op bezoek bij een zwembad met onze vragen van de vragenwand en mogen we een zwemles mee maken. We ruiken aan het water en aan het water uit de kraan. Weer terug op school bekijken we welke spelrollen er zijn, bedenken we hoe we entree moeten heffen, ontwerpen we het naambord van ons zwembad en bouwen we zwembaden  met Lego, Kapla en kosteloos materiaal. Doen we proefjes met water en kijken we hoe en welke dingen blijven drijven. Lezen en schrijven we verhalen en informatieve teksten en kijken we naar de eerste zwemwedstrijd ooit uitgezonden op het digibord via YouTube.

En zo zijn er vele voorbeelden van mooi OntwikkelingsGericht Onderwijs.

Het thema ” Sport” in groep 4. Het lijkt zo’n voor de hand liggend onderwerp. Maar elke leerling heeft hier een ander verhaal bij. We doen immers allemaal om een verschillende reden al dan niet aan sport. In een groep is het echt niet alleen maar voetbal waar leerlingen enthousiast van worden. Hoe jammer zou het zijn als we de kennismaking met verschillende sporten zouden beperken door het aanbod uit een methodeboek terwijl we de “bronnen” om ons heen hebben. Wat voor sporten doen onze kinderen, waarom en wat hebben ze daarbij nodig? Hoe werkt de “handel en wandel” in een sportwinkel? We ontwerpen onze eigen sportshirts en vertellen op de “sportstoel” over onze sportpassie. Natuurlijk ontbreekt ook hier het bezoek aan de winkel en een sportzaal niet. Er komt een echte sportwinkel in het lokaal en de directeur van de school verricht de openingshandeling en houdt een speech. De vragen voor een interview aan een gast in de klas worden voorbereid en teksten/tekeningen voor de muurkrant uitgewerkt. De gymlessen worden verzorgd door leerlingen die in groepjes een les voorbereiden voor de andere leerlingen uit de groep. Er wordt gefilosofeerd over de vraag wat er zou gebeuren als er geen spelregels zouden zijn of de bal niet rond maar vierkant.

En zo ik kan nog wel even doorgaan met het benoemen en beschrijven van deze betekenisvolle activiteiten. We hebben het dan nog niet eens gehad over de behaalde doelen en opbrengsten. En ik weet het niet, maar ik geloof dat niemand er aan twijfelt dat de betrokkenheid, de herinnering en de beleving van kinderen bij deelname aan deze activiteiten vele malen groter/hoger is als bij het klakkeloos volgen van methoden.

Leren is leven en leven is leren. Oh ja, was hier ook sprake van “creatief denken”? Eh nou, wie het weet mag het zeggen.

 

Karin Donkers een school voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs Twitter; Karin Donkers @kardonsch

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.