Leuk hoor zo’n wens voor het nieuwe schooljaar

“Mooi hoor maar laat het niet bij woorden blijven.”

IMG_1661-0.JPG

Dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet alleen maar woorden maar ook gaan doen. 
Welkom allemaal
Onthoud goed;

1. Jij bent belangrijk
Natuurlijk ben je belangrijk. Je bent belangrijk gua aantal voor het behoud van het marktaandeel van een school, belangrijk omdat we graag willen dat onze leerlingen goede resultaten halen. Toetsresultaten en uitstroomgegevens zijn voor velen belangrijk omdat dat ons in staat zou stellen om iets over de kwaliteit van ons onderwijs te zeggen. Het stelt ons in staat om lijstjes te maken, te labellen en te benchmarken.
Nee mensen,’Je bent belangrijk’ wil zeggen dat je mag zijn wie je bent en wie je wilt zijn. Dat je je niet continu hoeft aan te passen. Dat je uitgedaagd wordt om te leren en ruimte krijgt om je talenten te ontdekken en te ontwikkelen.

2. Jij bent speciaal
Ja, je bent speciaal. Zeker weten en je bent net als elk mens uniek. Uniek in je zijn en je denken. En toch willen we elke keer weer onze leerlingen met elkaar vergelijken. Ze langs dezelfde lat leggen. In een hokje ‘dwingen’ door kenmerken te beschrijven. Niet alleen kenmerken voor de zogenaamde ‘zorg- of probleemleerlingen’ maar steeds vaker vinden we de beschrijving van zogenaamde ‘ niveauleerlingen’. Jij, jij bent een echt HAVO kind of VWO leerling.
‘Je bent speciaal’ wil zeggen dat het goed is zoals je bent. Dat jij er met al je leuke maar ook soms storende eigenschappen mag zijn en er toe doet. Dat we samen gaan ontdekken wat het beste voor jou werkt.

3. Ik geloof in je
Dat zou prachtig zijn als we meer in onze leerlingen zouden geloven. ‘Ik geloof in je’, gaat uit van vertrouwen. Maar hoe kunnen we dat uitstralen als we werken in een systeem dat helemaal niet uitgaat van vertrouwen? Sterker nog, alles dient gecontroleerd te worden en voor alles moet verantwoording worden afgelegd.
‘Ik geloof in je’ vraagt om een andere kijk op onderwijs. Meer vrijheid voor verschillen in onderwijssystemen en de vrijheid om als leraar, ouder en kind een eigen keuze te maken. We hebben immers allemaal met hetzelfde doel voor ogen mooi onderwijs geven en volgen. Een onderwijssysteem waar de drie basisbehoeften van de mens/het kind centraal staan;
Relatie = ik hoor er bij
Autonomie = ik kan het zelf
Competentie = ik kan het

4. Er wordt naar je geluisterd
En niet alleen op de momenten die ik als leerkracht uitkies. Tijdens het melk drinken of in de kring, in de pauze als er een conflict op het schoolplein moet worden opgelost of luisteren naar het antwoord op een vraag die ik de groep als leerkracht stel.
Nee, echt luisteren naar wat een ander te melden heeft. Het perspectief van de leerlingen aan willen nemen. Wat voelen en denken ze? Wat houdt hen bezig? Om te begrijpen en te verstaan wat ze nodig hebben. Ik zie je, ik hoor je. Ik vind het belangrijk om te weten hoe je je voelt en wat jij nodig hebt.
Van mening mogen verschillen, samen filosoferen, discussiëren over de actualiteit en over dingen die ons bezig houden.

5. Jouw mening telt
De mening van leerlingen telt, maar hoe vaak willen we die werkelijk horen. Zien we opmerkingen als kritiek of doen we ook iets met hetgeen we van onze leerlingen terug krijgen. Vreemd, we praten immers steeds vaker over de leerlingen als onze ‘klanten’. Wordt het dan niet eens tijd dat we ook echt naar ze gaan luisteren?
Een mening geven en er vanuit gaan dat meningen naast elkaar mogen en kunnen bestaan. We zijn allemaal anders, komen vanuit een andere thuissituatie en hebben een andere opvoeding gehad. Feedback inzetten om samen met de leerlingen hun leerproducten en ons onderwijs te verbeteren. Toegesneden op wat onze leerlingen nodig hebben om zich te ontwikkelen en zich prettig te voelen.

6. Ik zal er voor je zijn
Je kunt bij me aankloppen als je vragen hebt, hulp nodig hebt of mijn mening belangrijk vindt. De leerkracht als partner en natuurlijk ook dikwijls als meerwetende partner. Altijd op zoek naar wegen om het beste uit de leerlingen te halen. Goed onderwijs wordt bepaald door de leerkracht als persoon en de kwaliteit van de interactie. Je bent als leerkracht je eigen instrument, die je in zal zetten om er ook echt te zijn voor je leerlingen.

7. Je bent een winnaar
Een winnaar zijn gaat over zelfvertrouwen maar ook over zelfkennis, zelfwaardering, authenticiteit en verbondenheid. Kinderen in staat stellen zelfkennis en vaardigheden op te doen. Verbondenheid met jezelf als voorwaarde voor ontwikkeling en ontplooiing. Weten wie je bent en waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Weten wat voor jou het belangrijkste is.
Een winnaar zijn en voelen binnen je eigen mogelijkheden en beperkingen

8. Ik zal je helpen ‘succesvol’ te zijn
Is dat niet wat we allemaal willen? Zorgen dat onze kinderen, onze leerlingen succesvol zijn. Maar dan wel succesvol in de ruimste zin van het woord. Het gaat dan niet meer om de hoogste score of opleiding, het meeste geld of bezit. Het gaat om succesvol te zijn in de dingen die je doet, hoe je je voelt, wie je bent. Mee mogen doen, erbij mogen horen zonder jezelf te verloochenen. Fouten mogen maken, gewoon weer opnieuw mogen beginnen zonder weggezet te worden als dom of onwillig.

Een zoektocht voor zowel leerling als leraar. Waar een wil is, is een weg. Het hoeft niet meteen als de inzet er maar is.
Dat doet me meteen weer denken aan mijn held, mijn voorbeeld meester Oostveen uit groep 4 die ooit in mijn poëziealbum schreef en ik nooit vergeten ben.

‘IK WIL’ dat woord is machtig
Zegt men het Ernstig Stil
Het kan een Berg verzetten
Dat ene woord ‘IK WIL’

Een heel fijn schooljaar allemaal.

Karin Donkers 
Twitter; @kardonsch

Rita Pierson Elk kind heeft een kampioen nodig

Luc Stevens: ‘de behoefte aan relatie, competentie en autonomie’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.