Mooi onderwijs begint met een probleem of uitdaging. We maken een schoonmaakmachine in de klas.

Thema ‘Uitvindingen’.

Het thema begint met een bezoek van professor Mallebroodje.
Problemen met de schoonmaak, handen in het haar en hulp gewenst.
De schoonmaakster is ziek en moe. De school moet toch schoongemaakt worden.

IMG_1854.JPG

Na een brainstorm over hoe we zouden kunnen helpen en wat we zouden kunnen maken, wordt het idee van een schoonmaakmachine geboren.
We zijn meteen enthousiast en beginnen met het maken van allerlei ontwerptekeningen.

IMG_1844.JPG

IMG_1838.JPG

IMG_1837.JPG

IMG_1839.JPG

Er worden allerlei ontwerpen voor schoonmaakmachines gemaakt met de knex, in de bouwhoek en met het constructiemateriaal dat we uit de techniekkast van de bovenbouwleerlingen hadden geleend.

IMG_1842.JPG

IMG_1857.JPG

We maken een woordweb over een schoonmaakmachine. En laten onze gedachten de vrije loop. Het is immers niet zo maar wat en ook de eerste keer dat we zo’n ontwerp mogen maken. Het moet goed gaan en het moet ‘werken’.
Wat heb je er allemaal voor nodig?

IMG_1850.JPG

De spullen voor de machine worden verzameld, schuurtjes onderste boven gekeerd en gereedschapskisten door ‘gespit’.
We hebben een sloophut gemaakt waar je met echt gereedschap meegebrachte spullen uit elkaar kan halen om te kijken hoe iets in elkaar zit.
We sorteren de onderdelen en kijken heel precies hoe het allemaal in elkaar zit. We halen de ijzeren onderdelen eruit met magneten. Er ontstaat meteen een afvalsorteerplaats. Wat is nodig, wat is zinvol en wat kunnen we niet gebruiken.

IMG_1849.JPG

We gaan natuurlijk ook op zoek naar een deskundige die ons meer kan vertellen over uitvindingen. Best een opgave om een ‘geschikt iemand te vinden. We vinden Wouter van Reek, de boekenschrijver.
We hebben met hem van zijn boek Keepvogel ‘De uitvinding’ een hele lange bosbessenplukmachine getekend en die staat op zijn site.

Alle boeken van Keepvogel en zijn hondje Tungsten hebben we voorgelezen en de filmpjes hebben we bekeken.
Buiten zijn er tenten van Keepvogel gemaakt en werden er keepstokken gezocht.
We hebben wel honderd keepvogelstokken gevonden en daar hebben we een keepstokkenblubberbos van gemaakt in de zandtafel.
Bij de verteltafel werd het verhaal nagespeeld en er werden tekeningen en verhalen over uitvindingen gemaakt.

IMG_1858.JPG

We wilden een Keepvogel uitvinden die echt kon lopen en hebben genaaid, gezaagd en getimmerd en dat zijn marionetten geworden.

IMG_1856.JPG

Ondertussen hebben we met de materialen een klassenschoonmaakmachine uitgevonden. Elke dag kwamen er nieuwe ideeën die we uit konden werken. De machine werd steeds mooier en echter.

IMG_1843.JPG

IMG_1846.JPG

IMG_1840.JPG

IMG_1841.JPG

Met dank aan Gerda van de Werf, leerkracht groep 1/2

Karin Donkers schoolleider op een
school voor OntwikkelingsGericht Onderwijs
Twitter; @kardonsch

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.