Niets is zo onopgemerkt als dat wat vanzelfsprekend is.
Die neiging is er ook met alle hulp die we elk jaar weer krijgen.
De kans bestaat dat deze ondersteuning en het mogen werken met hulpouders vanzelfsprekend wordt.
Het is er en het zal er altijd wel zijn.
Dat is zeker niet het geval en op veel scholen is ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie geen vanzelfsprekendheid.
En dus is het goed om af en toe stil te staan bij wat je hebt en dat te koesteren.
En wat we hebben is een school met kinderen en ouders.
Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
En dat is mooi maar zeker niet altijd makkelijk.
Want dat betekent dat je elkaar nodig hebt, dat je samen moet werken.
Samenwerken ook in omstandigheden waarin het soms lijkt alsof er tegengestelde belangen zijn.
Of op momenten dat er iets niet goed gaat met kinderen of met leerkrachten.
Geen probleem zolang we samen maar het zelfde doel voor ogen hebben,
namelijk een goede veilige uitdagende plek waar kinderen zich kunnen en mogen ontwikkelen.
Waar het bij ouderbetrokkenheid om draait is de kunst om het moeten, in mogen om te zetten.
Een samenwerking waar we alle drie, kind, ouder en school plezier aan beleven, baat bij hebben.
Met altijd goed in ons achterhoofd voor wie we het doen.
Voor onze leerlingen, voor uw kinderen. Het kind!
Anders als een hobby of sport omdat dit op de eerste plaats voor onszelf is.
Zelf gekozen en uitgezocht. Een leuk tijdverdrijf dat je doet om er in de eerste plaats zelf plezier aan te beleven.
We generen geen inkomen en we worden er zelf niet beter van.
Hoewel ik met zekerheid durf te beweren dat een betrokken ouder een positieve bijdrage levert aan de prestaties en talenten van kinderen.
En natuurlijk is het fijn dat je ergens zelf voldoening uit haalt, maar je doet het voor de kinderen
In augustus 2014 gaat het Passend Onderwijs van start.
Ouders en school gaan een partnerschap aan.
Ook hier zal er gewerkt worden vanuit de attitude dat we de handen ineen slaan om goed onderwijs te verzorgen voor onze kinderen.
De school een plek waar ieder kind zich optimaal kan en mag ontwikkelen.
We werken vanuit het vertrouwen in die ontwikkelkracht van talenten van onze leerlingen/jullie kinderen, waarbij de leerkracht de basis is.
Kinderen zijn er niet voor ons, wij zijn er voor de kinderen.
En we zijn er met ‘veel’ voor de kinderen.
Veel hulp, bij allerlei activiteiten en ondersteuning.
Het zijn allemaal schakels in een proces dat zorgt voor goed en uitdagend onderwijs.
Iedere bijdrage is er een en ieder doet wat er binnen zijn of haar vermogen ligt.
Niets is vanzelfsprekend en dient dus te worden opgemerkt.
Gewoon omdat we willen dat we een beroep op elkaar mogen blijven doen.
We sluiten samen het jaar af en we hebben veel bereikt, bergen verzet.
Ik weet dat het als een cliché klinkt als ik zeg;
“Het had niet zonder jullie gekund.”
We hebben jullie nodig, we hebben elkaar nodig voor een stukje afstemming, hulp en wederzijds begrip.
We hebben geen antwoord op alle vragen, op alle verschillen.
Maar die hebben jullie ook niet.
We maken fouten, vergeten dingen maar we leren ervan en werken heel hard om er iets ‘moois’ van te maken.
Voor jullie kinderen, voor onze leerlingen.
Ouderbetrokkenheid te veel waard om niet te koesteren.
Karin Donkers schoolleider op een
school voor OntwikkelingsGericht Onderwijs
Twitter; @kardonsch