Concept interview;
“Nieuwsgierigheid was mijn drijfveer om te gaan starten met Facebook. Om er een menig over te kunnen hebben vind ik het belangrijk dat ik weet wat het is. Ik heb nu contact met vrienden die ik normaal gesproken niet zoveel zie. Snel daarna heb ik een Twitteraccount aangemaakt en ik ben mensen gaan volgen die in het onderwijs werkzaam zijn. Elke keer als ik denk: Dat is een interessant artikel, mooie foto of blog dat tweet ik dat. Wel meteen met # zodat mensen mij ook kunnen volgen. Door Twitter heb ik nu contact met mensen uit het onderwijs die ik anders nooit had leren kennen. Ik heb nog nooit zoveel geleerd als sinds ik op Twitter zit. Je vindt aansluiting bij gelijkgestemden omdat wordt gereageerd op de inhoud van de berichten. Ik vind dat het gebruik maken van social media een extra dimensie geeft aan OGO. We moeten ons als school hier in gaan verdiepen want voor je het weet missen we de boot.
Bij ons op school hebben alle groepen een Twitter account. In de groepen 1 t/m 4 is dat een afgesloten account waar ouders door middel van een formulier toestemming vragen om de groep te mogen volgen. In de bovenbouw is het een open account. Door Twitter bereiken we ouders op een snelle manier als het gaat om oproepjes voor hulp. Maar ook posten we berichtjes over actuele zaken in de groep. In de bovenbouw helpt Twitter om contact te zoeken met de buitenwereld. Er worden schrijvers benaderd met vragen en er worden vragen gesteld via #durftevragen. De Facebookpagina van de school geeft ouders en belangstellenden buiten de school een kijkje in onze keuken. We delen er foto’s van mooie momenten in het thema. Door de onderschriften bij de foto’s maken we duidelijk wat er gebeurt en hoe rijk het werken binnen het OGO onderwijs is.
Lang niet iedere collega is even actief op Twitter en onze Facebookpagina. We accepteren dat er verschillen zijn en af en toe attendeer ik mensen erop om iets te posten. Binnen het bestuur is er een social media protocol waarin afspraken staan geformuleerd over het gebruik van deze media.
Ouders reageren enthousiast op de manier waarop wij omgaan met social media. Voor velen is Twitter ook nog nieuw en het is leuk om te zien dat door onze instelling, ook ouders nu actief worden op Twitter. Inmiddels worden we gevolgd door bijna alle ouders. Zij kunnen reageren op berichten die wij op de Facebook pagina zetten. Ik heb nog nooit iets hoeven verwijderen omdat de toon of inhoud niet correct zou zijn. Dat komt wellicht doordat wij ons ervan bewust zijn dat een positieve toon in berichten ook positieve reacties geeft. Wat ook bijdraagt aan de positieve houding van ouders is dat we als school heel open zijn geweest bij aanvang van de stappen in de wereld van social media. We hebben aan de ouders voorgelegd dat we dit avontuur aan willen gaan, dat er verschillen tussen leerkrachten zullen zijn in de mate van gebruik van social media en we hebben vermeld dat als de toepassingen niet de gewenste effecten zouden hebben, we er ook weer mee zouden kunnen stoppen.
Kinderen leren we werken met wat voor hen belangrijke communicatie kanalen zijn. Dat doen we binnen een beveiligde leeromgeving: een ELO (elektonische leeromgeving) Hierin zet de leerkrachten verschillende opdrachten klaar waar kinderen samen aan gaan werken. Binnen de thema’s kunnen dit de onderzoeksvragen zijn of bijvoorbeeld een opdracht rond het schrijven van een tekst. De koppeling met social media is dat kinderen binnen die ELO reageren op elkaars werk. Zij kunnen ook berichtjes sturen aan elkaar. Door te werken in de ELO ontstaat een continu proces van schrijven, lezen, feedback geven en bijstellen. Het is de rol van de leerkracht om kinderen zich bewust te laten zijn van de rol van zender en ontvanger. Zo leren ze wat hun woordkeus teweeg kan brengen. Nu ze dat oefenen in diverse schoolse situaties zien we dat kinderen vaardig zijn in het waarderen van berichten en foto’s die kinderen zelf op hun Twitter account plaatsen. Regelmatig krijgt een kind iets te horen over zijn of haar geplaatste bericht of foto. Kinderen worden zich bewust van het feit dat dat wat op internet verschijnt niet meer verdwijnt. Ze leren daardoor nadenken over wat ze plaatsen en leren hun woorden zorgvuldig kiezen. Natuurlijk gebeurt er ook rottigheid. Dat is van alle tijden. Het blijft de taak van de leerkracht om hierover in gesprek te gaan met kinderen.
Al met al vormen we met kinderen en ouders een mooie leergemeenschap!
Tips van Karin om te starten met het gebruik van social media:
Aanraders van Karin om te volgen op Twitter:
Wij leren @wijleren
Het Kind @hetkind
De Activiteit @DeActiviteit
Passend Onderwijs @PassOnderwijs
TEDX Amsterdam @TedxAms
NIVOZ @NIVOZ
KPC groep @KPCgroep
Onderwijs maak je samen @omjs
DidactieF @didactief
Leraren met lef @LerarenMetLef
PO-raad @PO_raad
Of
Jelmer Evers @jelmerevers
Hester IJsseling @hesterij
Frank Jongbloed @leerkrachtpo
Andre Mansen @Mansen
Leraren van Nederland @LerarenvanNL
En zo kan ik er natuurlijk nog veel meer opnoemen. Gebruik #OGO #onderwijs of je eigen interessegebied met een # en je komt zoveel interessante mensen of onderwerpen tegen.
En dit werd het artikel in de Zone;
Karin Donkers,
schoolleider op een school voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Edublogger Bloggerscollectief
HetKind Twitter; @kardonsch