OnderwijsGo! Over veel …..en meer. 

En daar is ie dan! 
PokemonGo roept op tot onderwijsvernieuwing

Het bericht waarvan je wist dat het ging komen. Gewoon omdat het blijkbaar de groep van mensen is die overal mogelijkheden ziet. En ziet de eigen beroepsgroep het niet dan verzint de ‘grote boze buitenwereld’ wel dat dit toch echt een kans is voor het onderwijs. 
Hoe gaaf is het niet als we alles zouden kunnen verwerken in het curriculum van het onderwijs. Sterker nog we moeten overal zo vroeg mogelijk mee beginnen en dat betekent toch in ieder geval op de basisschool. Alleen dan zorgen we voor gemotiveerde leerlingen en onderwijs dat aansluit bij de leerling van nu. Dat is natuurlijk nog niet het enige want de wereld verandert snel en het is de zaak om bij te blijven als leraar bij wat de nieuwe technologieën ons te bieden hebben. Innovatie en onderwijsvernieuwing zijn echt ‘broodnodig’! 

Leraren van nu moeten leren programmeren, werken met 3D printers, ‘flipping de classroom filmpjes maken, sociale media meer inzetten in hun lessen, leren werken met verschillende software programma’s, IPads en apps betekenisvol kunnen inzetten en leren werken binnen een online leeromgeving. 
Ze moeten dit niet alleen gebruiken en kinderen het een en ander leren, maar het moet ook nog veilig en verantwoord. We hebben daarom ook bedacht dat we de kinderen van de toekomst mediawijs moeten maken en digitale geletterdheid bij moeten brengen.

Om de persoonsvorming en het sociale aspect niet uit het ook te verliezen zou er meer aandacht moeten komen voor burgerschapsvorming, leren door te doen en zeker niet als apart vak maar bijvoorbeeld debatteren bij Nederlands; kennismaken met diverse religies bij levensbeschouwing, het ontstaan van de democratie bij geschiedenis, de rol van de media bij maatschappijleer.
En hoe goed zou het zijn als het vak filosofie zouden invoeren in onderwijs want deze (denk)vaardigheden zijn nodig om succesvol deel te kunnen nemen aan de huidige kennissamenleving en werken positief op de sociale competenties als communicatie, probleemoplossendvermogen en samenwerking.

Oh ja als we dan toch echt verantwoord bezig willen zijn lijkt het een goed idee om ook weer eens te onderzoeken of we onze kinderen wel seksueel voorlichting geven met oog voor diversiteit in relaties, cultuur, religie en samenlevingsvormen. Maar laten we ook niet vergeten dat we makers, doeners, ontwerpers en creatievelingen voldoende blijven uitdagen. De wereld zit immers te wachten op mensen met ideeën, ambachtslieden, uitvinders en liefhebbers van techniek in het algemeen. Makereducation is echt een ‘must’! 

Maar onderwijs maak je samen en hoe fijn zou het zijn als we het meer zouden delen. Leraren zouden moeten gaan bloggen of vloggen op een eigen blog/vlog maar de echte meerwaarde zit hem natuurlijk in het bijhouden van een groepsblog/vlog. Lukt dat niet dan toch zeker actiever worden op de sociale media en daar je succeservaringen ‘plaatsen’. Dat is dan weer goed voor de ouderbetrokkenheid en die betrokkenheid van ouders is weer goed voor de leerresultaten van de de leerlingen. Dat moeten we niet uit het oog verliezen hoor. Onderwijs mag wel ‘leuk’, aantrekkelijk, toekomstgericht, uitdagend en betekenisvol zijn, maar de resultaten mogen er niet onder lijden. Taal en rekenen zijn immers wel de basis en leraren zouden hier toch eens wat meer bij stil moeten staan. Over de kwaliteit van leerkrachten zullen we het dan maar niet hebben. Die begint natuurlijk op de PABO of eigenlijk nog eerder. Er is daar veel te winnen.

Tja en dan is het vakantie, de welverdiende vakantie of de zoveelste vrije week van die lui in het onderwijs. Als jullie daar straks zo lekker in het zonnetje liggen, zullen jullie dan ook niet vergeten dat het wel gaat om de relatie. De relatie met je leerlingen want niet vergeten hoor ” Zonder relatie geen prestatie!” 

Fijne vakantie duizendpoten, het is veel en soms te veel. Maar wel uitdagend en nooit saai. 

Karin Donkers HetKind Bloggerscollectief/Edublogger 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.