Opsluiten in een EscapeRoom en er pas weer uit als……… #Onderwijs2032 

  

Wat een gehakketak over wie heeft mogen meepraten en wie niet. Over wie voor is en wie tegen. Misschien moeten we al die lui, voor- en tegenstanders, van die mooie plannen over onderwijs in de toekomst, maar gewoon opsluiten in een EscapeRoom. Want echt dan moet je wel samenwerken of je wilt of niet. Ik heb dit zelf mogen ervaren toen ik onlangs opgesloten werd met enkele oud-collega’s. We spreken natuurlijk wel af dat de deur niet na een uur wordt open gedaan. Tijd is van ondergeschikt belang. We laten ‘ze’ net zolang zitten tot ze er ‘uit’ zijn. Ze hebben dan gedeelde betekenis over hoe ‘ze’ het in het onderwijs gaan pakken. Onderwijs2032 door ‘het onderwijs’, voor ‘het onderwijs’ en samen met ‘het onderwijs’ laten opstellen en uitwerken. 

Het grootste probleem wordt nog wie we samen in die kamer opsluiten. Wie zijn de echte vertegenwoordigers van leraren? En wie mag er spreken namens de schoolleiders? Welke politici kunnen wat betekenen voor de ‘omwenteling, innovatie of kanteling’ die er blijkbaar in het onderwijs moet plaatsvinden. Is het belangrijk om er lerarenopleiders bij te hebben? En mag je als zogeheten adviseur ook meepraten over de toekomst van ons onderwijs of heb je je zeggenschap verloren als je niet meer met ‘je poten’ in de klei staat? Hebben ouders wat in te brengen en hoe zit het met de leerlingen? Hele essentiële vragen die bij elke discussie weer naar voren komen.

Oké dat wordt de eerste EscapeRoom. We noemen deze kamer ‘de Boomschudder’, de sterke betrouwbare onderwijsprofessionals blijven in de boom en de zwakke en niet geloofwaardige worden er uit geschud. En de opdracht luidt als volgt: ” Welke mensen hebben het vertrouwen en de kennis om plaats te nemen in de tweede EscapeRoom met de naam ‘De Kantelkamer van het onderwijs’. Moet te doen zijn. We hebben het dan nog niet over de inhoud, enkel en alleen maar over het ‘wie’. Ook hier geldt, pas eruit als we gedeelde betekenis hebben over de groep mensen die wij (het onderwijs) in staat achten om ons te vertegenwoordigen en weloverwogen besluiten te kunnen nemen. Denk erom we moeten het met elkaar eens zijn voor we door kunnen naar die tweede EscapeRoom en achteraf zeuren over wie of wat zit er niet meer in. 

Nou fluitje van een cent, lijkt me zo. Inspraak en autonomie is hier toch uitgangspunt en vervolgens gaan we zelf de regie nemen. We stellen in de ‘Kantelkamer van het onderwijs’ een manuscript op en beschrijven hoe het onderwijs er volgens onze achterban uit zou moeten zien. Niets staat ons meer in de weg want we hebben vertrouwen in deze mensen die zich hebben laten opsluiten. Zij vertegenwoordigen ‘het onderwijs’ en weten dus precies welke kant het op zou moeten. Laten we er een duidelijk leesbaar onderwijsconcept van maken. Niet met moeilijke termen maar gewoon voor iedereen leesbaar en begrijpbaar.  

Als we gedeelde betekenis hebben over hoe het onderwijs er uit moet gaan zien, schuiven we met z’n allen door naar de volgende ‘EscapeRoom’ de Afwerkkamer’ of in de volksmond ‘de Peeskamer. En natuurlijk bedoelen we dan niet de kamer van een prostituee maar gewoon een werkkamer. In deze kamer begint het echte zweten, het uitwerken van de toekomst. Hier zullen we toe zijn aan een stappenplan en kijken we naar kansen. Stapje voor stapje beschrijven we wat nodig is om ons onderwijs klaar te maken voor de toekomst. Allemaal met goedkeuring over het wie, het wat en het hoe. We hebben immers zelf de mensen gekozen, de inhoud bepaald en de weg uitgezet. Hoe moeilijk kan het zijn? De deur gaat open en we zijn het voor de derde en laatste keer eens geworden met elkaar. Leve de EscapeRoom. Lijkt me een prima manier om een rapport als onderwijs 2032 op een eerlijke serieuze manier vorm te geven.

Wij kunnen dat!! 

Wij kunnen dat toch??

Wij kunnen het zeker niet!! 

Maar we blijven vechten, commentaar leveren en dromen tot er geen ontsnappen meer aan is en we allemaal, oud en grijs, in ons eigen kamertje zitten te meimeren over hoe het vroeger allemaal beter was. 

 Karin Donkers HetKind Bloggerscollectief / Edublogger 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.