Schoolleiders over schoolleiders van nu

Afgelopen vrijdag (17-01-’14) mocht ik op uitnodiging van de directeur van het Schoolleidersregister deelnemen aan een gesprek met schoolleiders. Zij volgde mij op Twitter, las mijn blog en vond mij een serieuze gesprekspartner. Natuurlijk was ik vereerd maar ik meldde wel meteen dat ik nog helemaal niet ingeschreven stond en ook niet wist of ik dat wel wilde.
Om dezelfde reden was ik nooit lid geweest van een omroepvereniging of een politie partij. Altijd bang dat dit lidmaatschap me in mijn vrijheid zou beperken. Ik wilde nooit ‘echt’ bij een club horen want ik was het nooit voor de volle 100% eens met wat ze uitzonden, schreven, publiceerden of vertelden. Ik wilde de vrijheid houden om een eigen mening te hebben en bepaalde uitspraken te doen. Een inschrijving was echter helemaal niet nodig, de input zou juist gebruikt worden om het Schoolleidersregister verder te optimaliseren en uit te werken. De ervaringen van schoolleiders waren hierbij zeer welkom en noodzakelijk.
Dus reed ik naar Utrecht waar de bijeenkomst zou plaatsvinden. We werden ontvangen op de zolder van een Freinetschool.
De gesprekleider opende de dialoog door te vragen naar een woord, een gedachte, een metafoor als beschrijving van je werk als schoolleider.

Schoolleiders over schoolleiders anno nu

Spin in het web = de verbinding tussen alle doelgroepen

Manusje van alles = overal verstand van hebben van wc-rol tot AMK melding

Jongleur = continu bezig om alle ballen omhoog te houden

Duizendpoot = van alle markten thuis zijn en dat kunnen managen

Afstompen maar blijven slijpen = bevlogenheid terug laten komen, mensen zijn aan het opbranden en afstompen

Kennismanager- interim directeur = beste van alles mee kunnen nemen, klaar met de vastigheid keuze voor vrijheid

Weegschaal = De balans vinden tussen bedrijfsvoering, relatie en dagelijkse dingen

De motor = de aandrijving die alle radartjes in beweging zet en houdt

Kameleon = in staat zijn om mee te kleuren in veel verschillende situaties met behoud van eigen identiteit

Kapitein = op een schip waar van alles gebeurt maar toch koers houdt

Censuur = maakt keuzes, weegt af en besluit wat ‘er’ op de werkvloer terecht komt

Mensenmens = dagelijkse contact met een diversiteit aan leerlingen, ouders, leerkrachten, bestuurders en andere belanghebbenden

Pokerspeler = je kunt niet overal verstand van hebben, dus is bluf soms een hele fijne eigenschap

Dynamiek en rust – blijf bij jezelf en houdt datgene wat belangrijk is voor ogen

Hitteschild – buffer tussen buitenwereld en personeel, sommige dingen weten teamleden gewoon niet, ik vermoei ze er niet mee

Analist = data is leuk, je kunt er mee spelen

Inspirator = het vraagt om bevlogenheid en enthousiasme om leerkrachten in hun kracht te zetten

Aan het eind van bijeenkomsten vraag ik mezelf altijd af; “Wat neem ik mee.”

Er zijn veel overeenkomsten tussen een schoolleider op een basisschool met zijn team en leerkracht op een basisschool met zijn klas.
De uitdagingen van het beroep;

De mogelijkheid om mensen in hun hun kracht te zetten
Talenten optimaal te benutten
Vertrouwen en verantwoordelijkheid daar waar het hoort
Professionalisering is in grote mate eigen verantwoordelijkheid
Een gedeelde visie is het ‘halve werk’
Duidelijkheid in processen, formulieren, rollen en taakverdeling.
De context variabelen zijn bepalend voor het type schoolleider

IMG_0626.JPG

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.