‘Tussen wat wordt gezegd en niet bedoeld en wat wordt bedoeld en niet gezegd gaat de meeste liefde verloren!’
Khahil Gibran
(1883 – 1931)
Onderwijs vraagt veel van onze leraren. In het onderwijs kennen we immers talrijke relaties waarbinnen we in de communicatie steeds ons best moeten doen om te zorgen dat de ander weet wat we bedoelen en wij weten wat de ander bedoelt. Het betreft veelal de relatie en communicatie tussen leraren en leerlingen, tussen leraren en ouders en tussen leraren en leraren. Het opbouwen van goede relaties tussen mensen vraagt om respect, oog voor elkaars welbevinden en professionaliteit.
Wat bedoelt de ander eigenlijk?
Wat zegt hij of zij nu eigenlijk?
Deze twee vragen zijn nodig om zelf scherp te krijgen wat de intentie of de boodschap is van de ouder, de collega, de leerling. Of juist om na te gaan of de ontvanger mijn boodschap wel begrepen heeft. Niet draaien, niet duiken en niet oordelen, maar in dialoog met elkaar en elkaar bevragen. Een relatie bestaat immers uit jij en ik, wij en zij. We hebben binnen en buiten de school, in het schoolteam en in de klas een eigen verantwoordelijkheid om binnen deze relaties ervoor te zorgen dat tussen wat wordt gezegd en niet bedoeld en wat wordt bedoeld en niet gezegd geen liefde verloren gaat!
Karin Donkers
Schoolleider en Kwartiermaker voor de openbare Vroonermeerschool bij Ronduit Onderwijs Alkmaar